بانک اطلاعات املاک شمس
بانک اطلاعات املاک شمس
آیا مسکن در سال 99 افزایش قیمت دارد؟

آیا در نیمه دوم سال 99 تغییر قیمت در مسکن داریم؟

بازار مسکن احتمالا در نیمه دوم سال تغییر قیمتی نخواهد داشت
/ طرح تولید مسکن مجلس به جو روانی بازار کمک می‌کند

ايرج رهبر، نايب رئيس انجمن انبوه‌سازان: به ‌نظرم در نيمه دوم سال تغيير زيادي در شرايط و قيمت‌هاي بازار مسکن رخ نخواهد داد چون رشدي که قرار بود اتفاق بيافتد، در اين چند ماه افتاده و تا وقتي قدرت خريد مردم اجازه ندهد در اين بازار معاملاتي انجام شود و به حالت تعادل نرسد، ‌بازار در همين حالت خواهد ماند.

اگر طرح توليد مسکن که به صورت طرح دوفوريتي در مجلس مطرح شده تا يک ماه آينده مصوب و براي اجرا ابلاغ شود؛ مي‌تواند هم به جو رواني بازار مسکن کمک کند و هم حرکتي براي توليد مسکن آغاز خواهد شد.

عمده مشکل کشور در اين بازار و در چند سال گذشته اين بوده که ما در توليد مسکن برنامه‌اي نداشته و ضعيف عمل کرده‌ايم و اثر اين کم‌کاری هم خودش را چند سال بعد يعني امروز نشان داده است.

پیش‌بینی قیمت مسکن در نیمه دوم سال

احمد رضا سرحدی، کارشناس اقتصاد مسکن در گفتگو با مهر: اتفاقاتی که در بازار مسکن در نیمه نخست امسال رخ داد، از اواخر سال گذشته قابل پیش بینی بود، در نیمه دوم امسال وضع به مراتب بدتر است.

سرمایه‌های مردم که مسکن را به عنوان کالای مصرفی تلقی می‌کنند، در حدی نیست که بتوانند ملک مورد نظر خود را خریداری کنند؛ درنتیجه رکود این بازار در ماه‌های پایانی سال جاری، افزایش می‌یابد.

ما با تورم بالاتر در بخش مسکن در نیمه دوم امسال و همچنین رکود در ساخت و ساز هم مواجه می‌شویم؛ چون آنهایی که ساخته شده، به دلیل قدرت پایین خرید مردم، روی دست سازندگان می‌ماند و از سودی دیگر، سازنده به دلیل نداشتن نقدینگی، امکان شروع فرآیند جدید ساخت و ساز را نخواهد داشت. این اتفاق می‌تواند به عنوان مقدمه‌ای برای بروز عدم تعادل در عرض و تقاضا در سال‌های آتی تبدیل شود./مهر

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *