بانک اطلاعات املاک شمس
بانک اطلاعات املاک شمس
تاثیر گرانی سوخت بر بازار مسکن

تاثیر گرانی سوخت بر بازار مسکن

تاثیر گرانی سوخت بر بازار مسکن/ تورم سنگین‌تر درانتظار مسکن

بانک اطلاعات املاک شمس : برای رسیدن به تأثیر این افزایش بها بر بازار مسکن کافی است، نگاهی به تحولات چند روز اخیر بازارهای کوتاه‌مدت زود بازده داشته باشیم. در حال حاضر نرخ دلار افزایش حدود 1000 تومانی را نسبت به هفته گذشته یعنی پیش از اعلام افزایش قیمت بنزین شاهد است.

در همین مدت قیمت هر گرم طلا به حدود 240 هزار تومان رسیده و شاخص کل بورس کاهش رشد حدود 5000 واحدی را تجربه کرده است. با کنار هم قرار دادن این اعداد و ارقام و کنار هم قرار دادن 4مقصد اول نقدینگی در کشور که به ترتیب عبارتند از بازار ارز، بازار طلا، بازار بورس و بازار مسکن به این نتیجه می‌رسیم که جریان نقدینگی به سرعت در حال حرکت به سمت بازارهای اول و دوم یعنی بازار ارز و طلا است.

پیامد شوم این اتفاق تشدید تورم در تمام بخش‌های اقتصاد و توزیع نوسان در سایر بازار‌ها است. پیامد دیگر آن خروج جریان نقدینگی از بازارهای مولد و پشتیبانی مثل بازار بورس و مسکن است. تداوم این روند در کوتاه‌مدت موجب بروز رفتارهای هیجانی در بازار می‌شود که تبعات آن نوسانات شدید و کم دامنه است و موجب تحرک شدید در جریان نقدینگی و فرار سرمایه از بازارهای متوسط و بلندمدت است. در بلندمدت نیز اگر نتوان قیمت‌ها را کنترل کرد موجب افزایش قیمت مواد اولیه، محصولات و خدمات بخش مسکن شده و تاثیر منفی بر جریان عرضه مسکن دارد.

از طرف دیگر تورم و نوسانات موجب کاهش توان خریداران و بی‌میلی سرمایه‌گذاران برای ورود به بازار مسکن می‌شود که موجب تضعیف تقاضا در این بازار خواهد شد.

با توجه به تاثیر غیر مستقیم افزایش نرخ حامل‌های انرژی بر میزان عرضه و تقاضا در بازار مسکن می‌توان به نقش دولت در تنظیم این بازار خصوصی پی برد. همان‌گونه که در ابتدا نیز اشاره شد، میزان گستردگی کاربرد، یکی از مهم‌ترین عوامل اثرگذاری نوسان قیمت یک کالا بر سایر بازارها است. از این رو نمی‌توان به تغییر قیمت هر یک از حامل‌های انرژی به عنوان عاملی مستقیم بر ایجاد نوسان در بازار نگریست.

بازار مسکن که سهم عمده‌ای از اقتصاد کشور را به خود اختصاص داده است، بدون شک از افزایش نرخ حامل‌های انرژی متضرر خواهد شد. اقدام دولت در مورد اصلاح یارانه پنهان و کمک به معیشت قشر متوسط و نیازمند از جیب همین افراد مطمئنا موجب تغییر اولویت‌ها و عقبگرد سطح توقعات همین قشر متوسط برای تامین نیازهای ضروری و در رأس آن مسکن خواهد شد.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *