بانک اطلاعات املاک شمس
بانک اطلاعات املاک شمس
معرفی محله های شهرستان پاکدشت

معرفی محله های شهرستان پاکدشت

معرفی محله های شهرستان پاکدشت

در مقاله قبلی معرفی کوتاهی در مورد پاکدشت داشتیم که میتوانید از اینجا مطالعه کنید.

با تجمیع چند روستا شهرستان پاکدشت و افزایش جمعیت این شهری به مدد شهر شدن آن ادارات و سازمان های دولتی و شرکت های تولیدی و صنعتی گوناگونی را هم پیامد داشت از یک سو. سیل نیروهای کار خدماتی و سازمانی که ساختن بناهای گوناگون را اجتناب ناپذیر کرده بود از سوی دیگر نیاز به وجود مناطق مسکونی را در پی داشت، باعث ایجاد مناطق مسکونی گوناگون در پاکدشت شد و بافت شهر از نقاط اربعه رشد کرد .
اراضی کشاورزی حاشیه شهر به علت تردد مردم و افزایش رفت وآمدها کشاورزی را مشکل و کاشت صیفی جات را غیر ممکن کرده بود.

ساخت و ساز بی رویه در خارج از محدوده چون قارچی نامتعادل و ناهمگون رو به افزایش نهاد چاره ای نبود جز اینکه کاربری اراضی کشاورزی حاشیه شهر با موافقت شهرداری و دلایل گوناگون برای جلب رضایت استانداری تغییر یابد و به مسکونی تبدیل شود.

در این راستا مناطق گوناگون با نام های مختلف ایجاد شد که به ۱۲ منطقه شهرستان پاکدشت به ویژه در محدوده مامازند اشاره می کنیم :
منطقه الهیه در شهرستان پاکدشت
منطقه کرمانیه در شهرستان پاکدشت
منطقه نقشینه در شهرستان پاکدشت
مجتمع ادارات در شهرستان پاکدشت

منطقه الهیه
منطقه الهيه نام اراضی کشاورزی شمال شهرداری از اراضی یبر است که با تفکیک آن به قطعات کوچک و منظور نمودن سهمی برای شهرداری، پارک، فضای آموزشی و سهمی برای مسکونی در اختیار مالکین قرار گرفت. مالکین هم با فروش آن به متقاضیان که بازار تقاضای بسیاری را داشت این منطقه به سرعت ساخته شد. نام الهیه توسط شهرداری انتخاب و روی این منطقه نهاده شد که به الهیه فاز یک و فاز دو تقسیم می شود.

منطقه کرمانیه
منطقه کرمانیه حدود ۱۵۰ هزار متر زمین بود که در غرب ورزشگاه و شمال خیابان علی ابن ابی طالب قرار دارد و متعلق به تعدادی حدود ۱۰نفر از کشاورزان مامازند بود. صاحب نسق های مالک در این اراضی به قنبر علی کرمانی نمایندگی دادند که کار موافقت با شهرداری را انجام دهد. پس از تعیین سهم شهرداری و فضای آموزشی و سرانه شهرداری سهم اهالی نیز معین و بین آنها تقسیم شد ، چون انجام امور اداری و رابط صاحبان نسق و شهرداری قنبر علی کرمانی بود یکی از اهالی تابلوی بزرگی را تهیه و در خیابان ورودی آن نصب کرد و نام کرمانیه را روی اراضی نهاد.

منطقه نقشینه
منطقه نقشینه جنوب جاده تهران – مشهد و غرب بلوار شمالی شهدای قمی و شرق کرمانیه قرار دارد. این محل به آن علت نقشینه نامیده شد که کارخانه کفش نقشینه در آن قرار داشت.

مجتمع ادارات
مجتمع ادارات نیز در شرق جاده تهران مشهد و جنوب خیابان اوقاف است که متعلق به حدود ۱۵ نفر از صاحبان نسق پاکدشت می باشد . در این محل برای هر یک از ادارات شهرستان پاکدشت قسمتی را در نظر گرفتند و سهم کشاورزان راهم ۲۵٪ زمین تفکیک شده دادند به همین علت این منطقه به مجتمع ادارات موسوم شد.

در مقاله ای دیگر برای شما مناطق دیگر پاکدشت را معرفی کوتاهی خواهیم داشت

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *