بانک اطلاعات املاک شمس
بانک اطلاعات املاک شمس
معرفی شهرستان پاکدشت

معرفی شهرستان پاکدشت

معرفی شهرستان پاکدشت

در این مقاله سعی در معرفی کوتاهی از شهرستان پاکدشت

شرایط اقلیمی شهرستان پاکدشت

پیشنه شهرستان پاکدشت

و در مقاله بعدی از بهترین محله های شهرستان پاکدشت نام خواهیم آورد.

شهرستان پاکدشت در جنوب شرقي تهران و در مسير محور بزرگراه امام رضا(ع) وسعتي معادل ۷۵۰ کيلومتر مربع از مساحت استان تهران را به خود اختصاص داده است.
این شهرستان که از دو بخش مرکزي و شريف آباد تشکيل شده، از شمال به کوه‌هاي البرز و دماوند، از غرب به تهران و ري، از جنوب به بخش مرکزي شهرستان ورامين و شهر قرچک و از شرق به استان سمنان و شهرستان گرمسار محدود مي‌شود.

طبق اظهارات پژوهش گران بسياري از روستاهاي پاکدشت نام‌هايي باستاني دارند و به همين لحاظ اين شهرستان از نظر باستان‌شناسي داراي اهميت ويژه‌اي است. نتايج به دست آمده از کشفياتي که در سال‌هاي اخير صورت گرفته نشان مي‌دهد که پاکدشت علاوه بر اهميت از لحاظ سابقه سکونت بشر، يکي از مراکز مهم تمدن ايران بوده به طوري که اين دشت، تاريخي کهن را در دل خود جاي داده است.

شرایط اقلیمی شهرستان پاکدشت

اقليم: گرم و فراخشک در شرق، سرد و خشک در نواحي مرتفع و گرم و خشک در ساير مناطق
شهرستان پاکدشت از نظر آب و هوا گرم و نيمه‌خشک بوده ولي قسمت‌هاي شمالي آن به دليل وجود ارتفاعات معتدل است. متوسط بارندگي در پاکدشت ۱۸۰ ميليمتر در سال است و بادهاي موسمي معمولي‌ترين بادهاي منطقه هستند که در اوايل بهار و اواسط پاييز در آن مي‌وزند.
اگر شما به گل و گياه علاقه‌مند هستيد فرصت سفر به پاکدشت را هرگز از دست ندهيد. مردمان اين شهرستان با بهره‌گيري از نعمت‌هاي خدادادي نظير آب رودخانه جاجرود، اقليم مناسب و خاک حاصلخيز پرورش گل و گياه را به عنوان يک شغل اصلي انتخاب کرده‌اند و امروزه نقش عمده‌اي در بازارهاي گل و گياه داخل و حتي خارج از کشور دارند.
امروزه مي‌توان چنين تعبير کرد که طراوت گل‌هاي زيبا با اکوسيستم پر رمز و راز کوير درهم آميخته و پاکدشت را به شهري تبديل کرده است که گل‌هاي زيبايش زينت‌بخش خاطرات شيرين بسياري از ما است.

پیشینه شهرستان پاکدشت 

پاکدشت کنوني شامل مجموعه‌اي از روستاها و شهر است که در دوران باستان دهکده‌هايي در دشت ري بوده‌اند.اين دشت، تاريخي کهن در دل خود دارد که بيانگر گذار اقوام مختلف و مهاجرت آنان از سرزمينهاي دور به اين ديار و يادآور جنگها و ستيزهاي مکرر و نيز پيدايش گروههاي اجتماعي از اقوام گوناگون و ظهور شخصيتهاي شهير تاريخ مي‌باشد.
پيشينه آباداني اين دشت که در حاشيه‌هاي جنوبي و جنوب شرقي تهران واقع است را بايد در آغازين روزهايي که تاريخ شاهد عظمت و شکوه شهر باستاني ري بوده است، جستجو کرد.
اين منطقه به شدت تحت تأثير جريانات و اتفاقات تاريخي شهرهاي اطراف قرار داشته است. روند اين تأثير چنان است که براي درک آن لازم است نگاهي به تاريخ باستان شهرها و آباديهاي اطراف پاکدشت و سرزمينهاي آن حوزه، بويژه ري باستان داشته باشيم.

در مقاله بعدی سعی در معرفی بهترین محله های شهرستان پاکدشت داریم.

معرفی محله های شهرستان پاکدشت

 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *